nedelja, 19. junij 2016

Kaj je kraft


Slovenska scena piva je v zadnjih letih kot se zdi res doživela nekakšen preporod. Pivovarstvo danes res cveti in na splošno vse več ljudi tudi govori o pivu. Pa ne samo o pivu kot le o pijači za potešitev žeje, temveč se tudi kultura pitja piva vse bolj razvija. In kot kaže se to cvetenje še ne bo prenehalo.

Kadarkoli pa pogovor nanese na to temo, se omenja izraz kraft (craft). Kraft pivo, kraft pivovarne, itd. Toda kaj v bistvu sploh pomeni kraft. Kaj stoji za to vseprisotno besedo. Nekateri kraft pivo enačijo z butičnim pivom, drugi spet kraft pivovarne z mikropivovarnami. Kako je sedaj s tem?
Če imamo na mizi pred sabo pivo stila IPA, ali APA ali morda čokoladni stout, to še ne pomeni, da pijemo kraft pivo. Ni nujno. In velja tudi obratno. Če si zaželimo svetlega ležaka ali pilsnerja, to prav tako ne pomeni, da to pivo ne more biti kraft. Pri samemu pojmu in razumevanju zveze kraft pivo ne gre za stile piva, kot morda nekateri zmotno mislijo.

Prav tako ne gre tudi samo za kvaliteto piva. V osnovi in res preprosto povedano, so kraft piva tista, ki jih ni proizvedla ena izmed velikih industrijskih pivovarn. Torej so jih proizvedle mikropivovarne. Pred časom je bil ta izraz zadosten. Toda, pri izrazu mikro gre za natančna merila kvantitete piva, ki ga pivovarna proizvede letno. Mimogrede, pri nas je to 20.000 hektolitrov na leto. Ker so v tujini nekatere od teh pivovarn tudi že prerasle te okvirje, toda drugače ostale zveste kraft tradiciji, se je skoval nov izraz - kraft pivovarne.
Tisti, ki se malo bolje spoznajo na pivo in vse skupaj, so tako vse našteto združili skupaj in izpostavili tri faktorje, ki pomagajo pri definiciji izraza kraft. Torej, da se pivovar lahko šteje med kraft pivovarne, mora upoštevati tri načela kraft pivovarstva.  

MAJHNOST - To ne pomeni, da lahko proizvede piva le za vzorec, ampak naj bi proizvedli manj piva, kot velike mednarodne korporacije piva. 

NEODVISNOST - Večina pivovarne mora biti v neodvisni lasti. Le majhen delež (četrtino) si lahko lasti podjetje, ki ni kraft pivovar. 

TRADICIONALNOST - Poudarek pri proizvodih mora biti na kvaliteti, ki mora izvirati iz tradicionalnih ali inovativnih sestavin in procesov varjenja. 

Toda kraft je še več kot to. gre za nekakšen upor multinacionalkam, ki požirajo vse pred sabo. Gre za originalnost in izvirnost. Gre za postavljanje kvalitetnega proizvoda na prvo mesto. Gre za sodelovanje z lokalnim okoljem in ustvarjanje novih priložnosti.

Kaj lahko torej rečemo na koncu?


Za kraft pivo bi tako lahko rekli, da je to tisto pivo, ki je izdelano in ne proizvedeno. In če dobro pomislimo, je temu še kako res, še posebej, če upoštevamo trud in delo naših kraft pivovarjev, ter posledično seveda tudi njihove rezultate. Pravi ljubitelji piva morajo znati ceniti to.  

Seveda vse to pa ne pomeni, da "makro" pivo ne more biti dobro. Seveda je lahko. Ne bomo jim pa zato rekli kraft pivo. Zdi se mi, da kakorkoli to temo obračamo, bodisi kraft, butično, mikro, na koncu se vedno ustavimo pri kvaliteti. Še vedno je v osnovi najbolj pomembno, da je pivo dobro - kvaliteta govori sama zase in vsak ljubitelj piva zase ve kje jo poiskati. 

Ni komentarjev:

Objavite komentar